Paul Goble
Dayton, april 8 - Ligesom Moskva patriarkatet i den russisk-ortodokse kirke har forsøgt at bevare sin kontrol over de fleste ortodokse menigheder og bispedømmer i Ukraine, så også den centrale muslimske Spirituel Directorate (MSD) i Ufa søger at genoprette sine bånd med og tilsynsfunktion over muslimske organisationer der.
Og ligesom i tilfældet med ortodoksi, hvor næsten halvdelen af Moskvas Patriarkat's menigheder er i Ukraine, denne indsats fra de russiske efterfølgeren til MSD af den europæiske del af Sovjetunionen (som ikke kun omfattede det europæiske Rusland, men Hviderusland og Ukraine som godt) kan have betydning konsekvenser for Ukraine og i Den Russiske Føderation selv.
På den ene side vil den centrale MSD's aktiviteter i Ukraine komplicere indsats af de fem ukrainske muslimske paraply grupper til at forene eller endda enige om, hvordan skal fungere i et uafhængigt Ukraine. Og på den anden, og netop derfor vil de central-MSD og dets leder Mufti Talgat Tajuddin vinde point i den politiske elite i Moskva.
, Hvilket igen kan hjælpe Tajuddin vinde overhånd i de igangværende bestræbelser på at forene de tre store overvågnings-og skeletbesvær i Den Russiske Føderation - den centrale MSD, Sammenslutningen af muftier af Rusland (SMR) og det nordlige Kaukasus koordinerende Råd - og i det mindst sikre, at de beføjelser, der i den russiske hovedstad vil ikke ønske at se Tajuddin overskygget af andre.
I november sidste år, at Tajuddin udnævnt imam Rinan Aysin være repræsentanten for den centrale MSD i Ukraine har til opgave at støtte og udvikle "en forenet åndelige rum mellem Rusland og Ukraine," en opgave Aysin fortalte pressen, at han anså for at være både "en borgerlige og religiøse pligt "(www.bashinform.ru/news/228315/).
"Efter opløsningen af Sovjetunionen," sagde han dengang, "en stor del af den kultur bånd, der forenede beboerne i vore lande var tabt. Og i dag disse bånd skal genetableres på hele post-sovjetiske rum. "Intetsteds er denne indsats vigtigere, Aysin fortsatte, end i Ukraine.
I Ukraine er der i øjeblikket fem muskel-og skeletbesvær, der støtter forskellige tendenser og regioner af islamisk liv dér. Men han sagde, at "en stor del af muslimerne i Ukraine er tilhængere af det centrale MSD i Rusland," en erklæring om, at andre ville sammenhæng, men en, der Aysin aktiviteter tilsyneladende har til formål at give indhold til.
Aysin sagde, at som en del af denne indsats, den centrale MSD i Ufa planer "en række uddannelsesprogrammer," hvor "repræsentanter for [denne institution] vil rejse til Ukraine for udarbejdelsen af åndelige arbejdstagere i dette land. Sideløbende med, at [den centrale MSD] vil organisere undervisning for åndelig præster fra Ukraine i Ufa og i Moskva. "
I den mellemliggende periode har uanset aktiviteter i Central MSD har udført i denne forbindelse fortsat under mediernes radar skærmen. Nu, i kølvandet på Viktor Janukovitj valget, da de ukrainske præsident, som er under forandring, med Aysin besøge Krim og satsningen positioner, der er så meget politisk religiøs (www.nr2.ru/crimea/277982.html).
I går fortalte Imam Aysin den nye region nyhedsbureau, at "intet skel Krim og Kazan tatarer, ligesom intet skel tatarer og russere," påstande om, at mange i Ukraine, og nogle i Den Russiske Føderation vil finde bekymrende, både hvad angår deres faktiske indhold og politisk betydning.
Tale i Simferopol, Aysin sagde hans tur var bestemt til at gøre sig bekendt med situationen i Krim. "En af de vigtigste mål er at besøge en moske i Sevastopol siden imam har appelleret om hjælp til højesteret mufti i Rusland Talgat Tajuddin." Efter at lære om dette, sagde han, den centrale MSD vil beslutte "hvordan man kan hjælpe Crimeans i kommende år. "
Samtidig sagde den muslimske repræsentant, "det er nødvendigt at finde et fælles sprog med lokale kristne. Det er nødvendigt at tænke på fremtiden, om vores børn, der vil leve sammen. Med kommer til kontor i det nye Ukraine magt, håber jeg, vil blive uddybet forholdet mellem tilståelser. "
"Det er nødvendigt," Aysin sagde, "at lægge grundlaget for vores fælles fremtid."
Den begrundelse, at "historisk set har" Tatar muslimer "er blevet tiltrukket af den åndelige centrum, som er beliggende i Ufa," Aysin hævdede, at netop som "intet til hinder for katolikker i hele verden til at overveje paven i Rom deres åndelige leder," intet skulle forhindre Tatarer uanset hvor de bor fra at miste "forbindelse med det åndelige centrum i Ufa."
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.